
Już 1-3 marca 2013 startuje Global Service Jam podczas którego ludzie na całym świecie zasiądą do projektowania prototypów innowacyjnych usług. Temat projektów zostanie ogłoszony 1 marca popołudniu a po ok. 48 godzinach projekty zostaną opublikowane w sieci .
Idea Service Jam nawiązuje do jam session. Grupa muzyków, przynosi ze sobą instrumenty, talenty, wiedzę i są otwarci na to, co wydarzy się w międzyczasie. Ktoś z nich jako pierwszy podaje dźwięk, a reszta zaczyna improwizować. Różnica polega tylko na tym, że podczas Global Service Jam nie powstaną utwory muzyczne a usługi. Uczestnicy jamu zaprojektują je na podstawie własnych pomysłów, będą dzielić się wiedzą, budować prototypy, ubierać pomysły w konkrety a przede wszystkim dobrze się bawić.
Global Service Jam to impreza międzynarodowa. W 2012 edycji Global Service Jam wzięło udział 2061 osób z 85 miast z prawie 40 państw. Powstało blisko 350 nowych usług, które zostały opublikowane w Internecie na stronie planet.
Zespoły składają się z projektantów, wykładowców, studentów, programistów, designerów i przedsiębiorców. Głobal Service Jam jest imprezą niekomercyjną, opartą na działaniach wolontariuszy zafascynowanych tematem projektowania usług i designu. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza edycja Głobal Service Jam w Szczecinie podczas której 20 uczestników zaprojektowało 2 usługi (Smart Eat i GEOthoughts). Pracownicy szczecińskich uczelni, organizacji pozarządowych, agencji reklamowych, a także młodzi przedsiębiorcy i dziennikarze. Wszyscy pracowali wspólnie nad prototypami usług. W tym roku poza Szczecinem podobne imprezy odbędą się również w Warszawie i Krakowie.
Markus Hormess i Adam Lawrence, pomysłodawcy globalnego Service Jamu, podsumowując edycję 2012 zwrócili uwagę na niemałą ilość wpisów na Tweeterze – ponad 3500 zdjęć, filmów i tekstów oddających atmosferę Jamu. – Jam byłby niczym bez uczestników. Każda pojedyncza osoba biorąca udział w imprezie zasługuje na osobne podziękowania za poświęcenie swojego czasu, energii i za podzielenie się swoimi pomysłami – mówił Markus Hormess.
Organizatorzy byli pod wrażeniem kreatywności, organizacji i zaangażowania ludzi, którzy wzięli udział w imprezie. Bez względu na karierę zawodową, każdy miał swój wkład w projektowanie usługi. Liczyła się praca zespołowa, która pozwoliła uczestnikom osiągnąć efekty. Jam pokazał, że jednocześnie można dobrze bawić się i pracować. Uczestnicy wskazywali na dodatkowe korzyści płynące ze wspólnej pracy: satysfakcja z pracy w grupie, wiara w umiejętności i kompetencje, poczucie wpływu na kształtowanie rzeczywistości, a także aktywny odpoczynek od codziennych obowiązków. Aby wziąć udział w Global Service Jam Szczecin wymagana jest rejestracja na stronie szczecinjams.eventbrite.com. Więcej informacji na fanpagu Szczecin Jams oraz globalnej stronie Global Service Jam.
Statystyki Global Service Jam 2012
- 48h czas trwania jamu dla jednego miejsca
- 90h de facto czas trwania jamu dla centrali, doliczając różnice czasowe
- 2061 zarejestrowanych uczestników
- 85 miast
- 40 krajów
- 350 owych projektów usług
- 3500 wiadomości na Twitterze